“Klątwa” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie.

“Klątwa” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie.

27 lipca 2017 Wyłącz przez Dariusz Mierzwa

3 sierpnia w Teatrze Rozrywki w Chorzowie odbędzie się spektakl “Klątwa”. Ten kontrowersyjny spektakl zostanie wystawiony na deskach Teatru Rozrywki w Chorzowie. – To wartościowy teatr, który trzeba pokazać widzom na Śląsku – uważają przedstawiciele chorzowskiej sceny. Spektakl ten wciąż jednak wywołuje skrajne emocje za sprawą scen odnoszących się do zachowań seksualnych i tematyki religijnej. Zapowiedziane protesty na FB przeciwko spektaklowi nie odpowiadają popularności spektaklu, gdyż już 14.07 wszystkie bilety były wysprzedane. Należy jedynie domyślać się, że chorzowska prapremiera spektaklu ma więcej zwolenników niż przeciwników, a przeciwnicy tej kontrowersyjnej sztuki napewno biletów nie wykupili!

fot. Magda Hueckel

Dramat “Klątwa” ujrzał światło dzienne 15 sierpnia 1899 roku drukiem w “Życiu”! Temat dramatu, jak na czasy, w których powstał, był niezwykle odważny. Dotykał nowych, ale niewygodnych zagadnień, przesądów i wierzeń chłopskich, a zaczerpnięty został z bezpośredniej obserwacji życia. Wyspiański wykorzystał tu bowiem elementy konfliktu między gromadą wiejską, a plebanią, który rzekomo miał miejsce w Gręboszowie pod Tarnowem. Wszyscy bohaterowie to ówcześni chłopi. Plaga, która nawiedziła ich wieś, jest połączona ze stanem grzechu, w jakim żył Ksiądz, tym bardziej, że jego modlitwy o odwrócenie rujnujących skutków suszy pozostają bez echa. Najważniejszą kwestią w tym konflikcie była perspektywa ruiny materialnej wsi, ale też drażniące wykroczenia obyczajowe i obrażone uczucia religijne. Zderzenie obyczajności ówczesnej jest doskonałą karykaturą obyczajności dzisiejszej i powinna być przyczyną do refleksji nad obecnym stanem faktycznym w relacji Kościół – Państwo.

W momencie, w którym związek Kościoła i państwa wydaje się nierozerwalny, a władza organów kościelnych próbuje wpłynąć na funkcjonowanie świeckich instytucji oraz na decyzje jednostek, twórcy spektaklu sprawdzają, czy opór wobec tych mechanizmów jest jeszcze możliwy. Na ile katolicka moralność przenika podejmowane przez nas decyzje? Jak wpływa na światopogląd osób, które deklarują niezależność od Kościoła, a jakie konsekwencje posiada dla tych, którzy uważają się za katolików? A przede wszystkim: na ile sztuka współczesna jest zdeterminowana przez religijną cenzurę, autocenzurę i unikanie zarzutu o „obrazę uczuć religijnych”? Przypomnijmy, że postępowanie w sprawie obrazy uczuć religijnych w trakcie spektaklu prowadzi od miesięcy warszawska prokuratura.

Spektakl Klątwa wykorzystuje motywy z dramatu Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego krajobrazu współczesnej religijności i areligijności. W ramach teatru, rządzącego się własną hierarchią oraz często wykorzystującego mechanizm podporządkowania i upokorzenia, twórcy zastanawiają się, czy wyzbycie się lęku przed władzą, a nawet samej władzy, znajduje się w zakresie ich możliwości.

Oliver Frljić, uznany chorwacki reżyser i dramatopisarz, to przedstawiciel europejskiego teatru krytycznego, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne. Polskiej publiczności znany jest z pokazów spektakli podczas Festiwali Dialog oraz Kontakt. Teatr Powszechny w 2015 roku w ramach bloku tematycznego Krzyczcie! prezentował jego spektakl Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny.

fot. Magda Hueckel

Spektakl przeznaczony tylko dla widzów dorosłych. Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i przemocy, a także tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.

W spektaklu wykorzystywane są głośna muzyka i efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością). Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

(żródło: Teatr Rozrywki Chorzów)

Echo Chorzowa, informacje, wiadomosci, aktualnosci
pinterest