Chorzowski Teatr Ogrodowy zaprasza

Chorzowski Teatr Ogrodowy zaprasza

13 sierpnia 2019 Wyłącz przez Dariusz Mierzwa
Przed nami tydzień z teatrem, na czterech scenach w Chorzowie! 15 sierpnia o 15:00 Dziecinada, czyli wielkie święto dzieci. Spotykamy się na Nowym Rynku w Chorzowie, najpierw słowacki teatr PIKI przedstawi PASKUDARIUM, bajkę nie tylko dla niegrzecznych dzieci, później dzieci same (dzięki Fundacji Edukacyjnej Kombinatory) przygotują i wystawią własny spektakl. Wstęp wolny dla wszystkich.

16 sierpnia o 19:00 w ChCK Teatr Papahema i MACBETT, czyli prześmiewcza wersja szekspirowskiego Makbeta z absurdem Ionesco. O władzy, o kobietach i o ludziach. Akcja dzieje się na polu golfowym, a znakomita Helena Radzikowska gra najważniejsze postacie: Lady Duncan, Lady Macbett i Wiedźmę. Czasami równocześnie. Spektakl został nagrodzony na festiwalu szekspirowskim…
17 sierpnia o 15:00 na scenie w Skansenie TeatRyle z Poznania przedstawi dzieciom kolejną przygodę misia Tymoteusza, JESIENNA PRZYGODA. Bohater nauczy się zbierać grzyby, ale spotka też między innymi pewnego przebiegłego Lisa… Będzie śmiesznie, nawet dla dorosłych!
18 sierpnia o 18:00 na scenie w MDK Batory Grażyna Bułka w spektaklu MIANUJOM MIE HANKA. Spotkanie ze śląskością w najlepszym możliwym wydaniu.

15 sierpnia, czwartek, 15:00

DZIECINADA
na Nowym Rynku w Chorzowie

na początek

Divadlo PIKI: Paskudarium a następnie warsztaty teatralne przygotowywane we współpracy z Fundacją Edukacyjną Kombinatory wykonujemy lalki, rekwizyty, uczymy się aktorstwa i sami wystawiamy własną bajkę na prawdziwej scenie.

O czym ta bajka? Niespodzianka!

OPaskudarium:
reżyseria: Katarína Aulitisová, L’ubomír Piktor
kostiumy: Zuzana Cigánová-Mojžišová
muzyka: Michal Ničík
na scenie: Katarína Aulitisová, L’ubomír Piktor

Profesor Samojad prowadził badania nad niegrzecznością i zgromadził kilka ciekawych historii ku przestrodze. Kolejne opowieści, dalekie od dzisiejszych kanonów poprawności politycznej, otwierają przed maluchami wizję świata pozbawionego zasad. Tu dzieci obowiązkowo są niegrzeczne, a ich rodzice obowiązkowo troskliwi i nadopiekuńczy. Wybrykom nie ma końca… aż do prześmiewczego finału.
Paskudarium jest bajką niezwykle dynamiczną. Na scenie roi się od postaci, wciąż zmieniają się scenki w ramach poszczególnych opowieści. Przeobrażenia dokonują się błyskawicznie i bezpośrednio na scenie: Katka Aulitisová i L’ubomir Piktor jednocześnie animują lalki (najmłodszych bohaterów), wcielają się w rodziców i dodają dalszoplanowe postacie (ogromna pani dyrektor to dwa rękawy i okulary). Można mówić, że na scenie było tylko dwoje aktorów, i tak nikt w to nie uwierzy.

Chorzowski Teatrzyk Ogródkowy zawsze oznacza świetną zabawę dla dzieci, ale też dla towarzyszących im dorosłych. Naczelny Ogrodnik dba o jakość i wysoki poziom spektakli prezentowanych w programie głównym (czyli dla dorosłych): tak samo ważne jest dla niego małe ChTO. Stara się pokazywać spektakle różnorodne formalnie, żeby najmłodsi mogli się przekonać, jak wiele do zaoferowania im ma teatr. Na małym ChTO pojawiają się w dużej części interaktywne przedstawienia, bo publiczność bardzo chętnie bierze udział w „akcjach” ogłaszanych ze sceny. Czasami trzeba pomóc głównemu bohaterowi, innym razem wspólnie zaśpiewać piosenkę, pomóc animować jednego z bohaterów… Na małym ChTO zawsze jest wesoło, kolorowo i ciekawie, a to szalenie ważne: w końcu widzowie Chorzowskiego Teatrzyku Ogródkowego w przyszłości staną się bywalcami „dorosłego” ChTO, miłość do teatru zostanie w nich na całe życie. Kwintesencją teatralnej interaktywności i zabawy jest co roku Dziecinada. Oczywiście nie powiemy wcześniej, jaki jest jej temat: to tajemnica, którą co roku poznają przed 15 sierpnia tylko trzy osoby: Ewa Reymann: aktorka teatrów dziecięcych, Ola Mruczek: szefowa Fundacji Edukacyjnej Kombinatory odpowiedzialna za warsztaty i Basia Englender: rysowniczka. Dziecinada ma swoje stałe punkty, jednym z nich jest występ znakomitego i uwielbianego przez dzieci i dorosłych (tych ostatnich także dzięki niepowtarzalnemu humorowi) słowackiego teatru PIKI. Potem wszyscy przystępują do wytężonej pracy: mamy trochę czasu, żeby przygotować własną bajkę. Tekst jest, ale trzeba przygotować scenografię i elementy kostiumów, a nawet przejść szybki kurs aktorstwa. Na kilku stanowiskach dzieci uczą się stroić miny, tworzą proste instrumenty muzyczne, lalki itp. Wszystko za moment przyda im się w prawdziwym występie. Ale nie tylko. Bo chodzi też o to, żeby doświadczenia z Dziecinady mogły przenieść do swoich domowych zabaw. Dlatego co roku staramy się wymyślać coś nowego: były już między innymi lalki: kartonowe figurki na patykach lub przerobione pojedyncze skarpetki. Udowadniamy, że w zasadzie bezkosztowo przygotować można sobie teatr w domu. A kiedy wszystko jest już gotowe, chętni, głównie maluchy, ale jeśli jakiś rodzic ma ochotę, nie robimy problemu, wchodzą na scenę pod wodzą niezastąpionej Ewy Reymann. I zaczyna się nasza własna bajka. A na widowni wielkie nagrywanie, w ruch idą komórki, smartfony i kamerki, w końcu taki występ zdarza się tylko raz do roku. 15 sierpnia zapraszamy wszystkich na Dziecinadę, wielkie święto dzieci!

16 sierpnia (pt) o 19:00

w Chorzowskim Centrum Kultury

Teatr Papahema (Białystok)

Macbett

tekst: Eugène Ionesco

tłumaczenie: Jerzy Lisowski

opieka reżyserska: Mateusz Przyłęcki

scenografia: Sylwia Maciejewska

muzyka: Natasza Topor, Dariusz Chociej

reżyseria światła: Tobiasz Czołpiński

na scenie: Katarzyna Pietruska, Helena Radzikowska, Rafał Pietrzak, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel

czas trwania: 80 minut

Spektakl został wyróżniony III Nagrodą w nurcie SzekspirOFF na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku

W 1972 roku czołowy przedstawiciel teatru absurdu Eugène Ionesco napisał sztukę będącą wariacją na temat szekspirowskiego Makbeta. W programie prapremierowego przedstawienia Macbettaautor pisał: „Mówiono, że owładnęła mną obsesja śmierci. A jednak wbrew temu, co można by sądzić, to nie o śmierci mówi moja ostatnia sztuka, lecz o zbrodniach i ludobójstwie. Zbrodni można uniknąć, śmierci nie. Zaintrygowało mnie również pytanie, dlaczego wierny i dzielny generał staje się zbrodniarzem, potworem; to jest sprawa Macbetta. Dlaczego? […] Jak to się dzieje, że rewolucjoniści stają się tyranami, dyktatorami, mordercami?”. Ionesco ukazuje mechanizm rodzenia się żądzy władzy z perspektywy doświadczeń dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Wraz z II wojną światową rozpoczął się trwający do dzisiaj proces racjonalizacji i systematyzacji okrucieństwa. Zbrodnie ludobójstwa są jego krwawym pokłosiem. Przenosząc akcję Macbettana pole golfowe, staramy się zajrzeć w kulisy władzy (władzy ponadczasowej) rozpoznawanej za pomocą mitów kulturowych i wiedzy historycznej oraz władzy współczesnej, zmutowanej przez media i mity popkultury. Nasi tyrani nie rodzą się na polu bitwy, ale polu golfowym: jedynej oazie luksusu i pozornego pokoju w świecie ogarniętym wojną. Kij golfowy, jako wyrafinowana wersja kija baseballowego zastępuje sztylet i berło jednocześnie.

z recenzji:

Papahema po raz kolejny udowodniła, że białostocka scena teatralna należy do nich.Ich Macbettatrzeba zobaczyć. Bawiąc się konwencjami prezentują najwyższy poziom. Spokojnie poradziliby sobie na scenach nie tylko w Polsce, ale i za granicą. […] Jeśli chodzi o grę aktorską, to jak zwykle u Papahemy ciężko jest wskazać najlepszych, ponieważ wszyscy są rewelacyjni. Jednak pewne jest, że słabej kreacji nie znajdziemy.

Urszula Krutul

Dość poważny temat artyści przytoczyli w ciekawy, także komiczny sposób. Od samego początku twórcy mieli pomysł na tę realizację i konsekwentnie się go trzymali wykorzystując różne formy. […]Wojenny wróg jest tu kawałkiem mięsa, które trafia na grilla, kij golfowy berłem i mieczem, a piłeczki golfowe służą do niewybrednych zabaw seksualnych. Do tego odrobina teatru lalek, wodewilu i multimediów […].

Anna Kopeć

Papahema łącząc epoki, miksując mity kulturowe, doskonale pokazuje całą machinę dochodzenia do władzy i jej ponadczasowość. To diagnoza gorzka, choć mnóstwo w spektaklu humoru, tyle że czasem śmiech może zamierać widzom na ustach.

Monika Żmijewska

Bilety: 24 zł

Dostępne:

– w kasie ChCK: Chorzów, ul. Henryka Sienkiewicza 3, tel. 32 349 78 63/65

– w sieci ticketportal.pl
17 sierpnia, sobota, 15:00

CHORZOWSKI TEATRZYK OGRÓDKOWY

w Skansenie

TeatRyle (Poznań)

Jesienna przygoda

reżyseria: Mariola i Marcin Ryl-Krystianowscy

na scenie: Mariola i Marcin Ryl-Krystianowscy

czas trwania: 40 minut

To trzecia część tryptyku o Niedźwiadku i jego tacie Niedźwiedziu (ale uwaga: nie trzeba znać poprzednich części, żeby świetnie się bawić!). Tym razem mieszkańcy lasu będą musieli stawić czoła groźnemu na pozór Lisowi-myśliwemu i… trującym grzybom! Mimo niemałych kłopotów uda się jednak przezwyciężyć trudności, a dzięki lekcji, jakiej udzieli Misiowi Tata Niedźwiedź, dzieci dowiedzą się co nieco o zbieraniu grzybów! Jak zawsze wesoła i rozśpiewana bajka rozbawi do łez dzieci… oraz ich rodziców.

18 sierpnia (nd) o 18:00

w MDK Batory

TYJATER KERY GODO

Teatr Korez (Katowice) / Grażyna Bułka

Mianujom mie Hanka

tekst: Alojzy Lysko

reżyseria: Mirosław Neinert

oprawa dźwiękowa: Stanisław Szydło

obrazy: Grzegorz Chudy

opracowanie i animacja obrazów: Radosław Ragan

realizacja dźwięku i multimediów: Sergiusz Brożek

realizacja światła: Izabela Mikrut

na scenie: Grażyna Bułka

czas trwania: 75 minut

Tekst Alojzego Lysko poraża i oczyszcza. Jest prosty, szlachetny i prawdziwy. Mówi o śląskich losach, w których odnajdujemy echa rodzinnych opowieści. Znakomita Grażyna Bułka przekracza granicę aktorskiej kreacji. Za sprawą jej talentu i znakomitego tekstu znów siedzimy przy kuchennym stole i słuchamy mamy, babci lub ciotki, przełykając łzy.

A w tle Śląsk. Ziemia przeklęta i święta.

Spektakl nagrodzony Złotą Maską 2016 w kategorii najlepsza rola kobieca.

z recenzji:

Grażyna Bułka na tę rolę czekała swoje całe zawodowe życie, być może nie wiedząc, że czeka. Aktorka, urodzona w Świętochłowicach, wychowana na podwórku w Lipinach, mająca w swoim artystycznym dorobku wiele ciekawych i brawurowych ról, tym razem wciela się w postać Hanki, Ślązaczki spod Pszczyny. Jest to kreacja porażająca swą prostotą i szlachetnością, spokojem, który każe wstrzymywać oddech, by nie uronić ani jednego wyszeptanego słowa. […] Opowieść Hanki ściska gardło. Dzięki znakomitej kreacji Grażyny Bułki przeżywa się najprawdziwsze oczyszczenie, taką bowiem moc wydobywa ona z mądrych i wzruszających, ale też dalekich od sentymentalizmu Opowieści górnośląskichAlojzego Lyski, które zdobyły Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Dziennikarskiego im. Krystyny Bochenek.

Marta Fox

Zaklęty w tekście Lyski ładunek emocjonalny miał potężną moc oddziaływania.

Tomasz Borówka

Aktorka trzyma widzów w nieustannym napięciu i gotowości do współodczuwania z bohaterką. A przecież nie wspiera jej prawie nic, poza talentem, siłą emocji i idealnym panowaniem nad rytmem. Oraz… igłą. Maleńkim, fenomenalnie wykorzystanym rekwizytem, którym Hanka ceruje paradny, trumienny kaftan.

Henryka Wach-Malicka

Ja chyba nigdy w życiu nie zagrałam niczego na zimno, wyłącznie warsztatem. Nie umiem, czy co… Albo mam za duży temperament i za cienką skórę? Ale załóżmy, że bym nawet umiała, to w tym przypadku do głowy by mi to nie przyszło. Mianujom mie Hankato nie jest rola, to jest moje życie. A życia się nie udaje.

Grażyna Bułka (wywiad dla „Dziennika Zachodniego”)

Siedząc na widowni czuje się bardziej, że słuchamy opowieści babci, niż aktorki, która gra swoją rolę. […] Monodram, mimo że wystawiany jest po śląsku, będzie zrozumiały dla każdego.

Łukasz Tudzierz

Bilety: 24 zł

Dostępne:

– w MDK Batory

– w sieci ticketportal.pl

Echo Chorzowa, informacje, wiadomosci, aktualnosci
pinterest